Ett “SBTF 2.0” på väg att ta form

av | apr 5, 2023 | Information

Svenska Bordtennisförbundet har en offensiv spelplan. En plan som bland annat handlar om fler internationella evenemang, attrahera nya målgrupper och spelare, samt en målsättning om att öka andelen kommersiella intäkter.
För att nå målen genomför Svenska Bordtennisförbundet en av de största organisationsförändringarna i förbundets snart hundraåriga historia.
SBTF planeras att delas in i tre olika affärsområden med separata ansvarsområden; ett som hanterar den sportsliga utvecklingen, ett som har administration och verksamhetsutveckling som huvudfokus samt en helt ny del – evenemang och marknad.
Med andra ord är ett helt nytt SBTF på väg att ta form. Eller om man så vill ett SBTF 2.0 som förbundschef Thomas Buza kallar förändringen av Svenska Bordtennisförbundet.

På elitnivå har svensk pingis haft några framgångsrika år med flera topplaceringar på VM och EM. Man får gå tillbaka till 1990-talet för att hitta motsvarande resultat på elitnivå. För svensk pingis gäller det nu att ta vara på framgångarna. Men den kanske viktigaste ”matchen” är att anpassa sig till en föränderlig värld. Det saknas inte utmaningar att förhålla sig till. Den listan kan göras lång:

  • Ett nytt system för världstourtävlingar, World Table Tennis, som ställer andra typer av krav om man som förbund ska vara med och arrangera deltävlingar.
  • Ungdomar som hellre spelar datorspel än idrottar, och om de väl gör det är konkurrensen med andra idrotter stenhård.
  • En åldrande skara av ideellt arbetande föreningsmänniskor och tränare som håller verksamheten i klubbarna igång.

– Vi måste möta framtiden som den ser ut idag. Som relativt mellanstort förbund och idrott är det naturligtvis svårt att påverka samhällstrenderna i stort, därför behöver vi anpassa oss till en föränderlig värld, säger Thomas Buza, generalsekreterare på Svenska Bordtennisförbundet.
– Att möta framtiden behöver inte betyda att vi sätter oss på läktaren, utan tvärtom, vi måste vara offensiva och ha en spelplan för både topp- och breddpingis. Det gamla talesättet, ”utan topp ingen bredd och utan bredd ingen topp”, gäller fortfarande inom många sporter, pingis är inget undantag.

Strategi för att växa
Under många år har en av de viktigaste målsättningarna för svensk bordtennis varit att växa och öka antalet utövare. På senare tid har det förfinats och mejslats till ytterligare. Nu innefattar det också stycket “behålla befintliga utövare.”
År 2020 kom en pandemi emellan som omöjliggjorde mycket av alla de aktiviteter som skulle leda fram till att visionen skulle uppnås.
– Nu är det hög tid att återigen börja arbeta mot denna vision genom ett nytt strategidokument som kommer ersätta Måldokumentet 2017-2022. Styrelsen har arbetat väldigt hårt och dedikerat med att ta fram en ny strategi för svensk bordtennis och under förbundsmötet 2023 kommer en ny variant presenteras och mycket av innehållet fokuseras kring tillväxt – i flera avseenden.
– En viktig del är att vi behöver omdefinierar hur våra intäkter ser ut så att de kommer från andra delar än de statliga medlen, detta för att få full rörelsefrihet. I dagsläget kommer ju merparten av kakan från stöd och bidrag via Riksidrottsförbundet (RF).
Ett första steg är att etablera ett bolag som kommer hantera SBTF:s kommersiella rättigheter, som just nu har namnet Bordtennisförbundet i Sverige AB. Bolaget är ingalunda nystartat utan etablerades redan i samband med Veteran-VM 2012 men har därefter inte i någon större utsträckning varit aktivt. Bolaget ska arbeta med SBTF:s internationella tävlingar men även de nationella som bedöms som kommersiellt gångbara.
Tanken är att bolaget ska bemannas med anställd eller inhyrd personal som till hundra procent kommer att arbeta med evenemang. Sponsor- och marknadsdelen kommer vara en del av bolagets uppdrag, något som SBTF har ett stort behov av att utveckla ytterligare. Och då gäller det att det finns något att sälja.
– Genom att vi specialiserar oss kommer det ge möjlighet till att söka flera evenemang och vi kommer efterhand bli ännu vassare som tävlingsarrangörer. Personal ska inte behöva flytta mellan olika verksamheter och arbetsuppgifter som idag. Förändringen är ingalunda enbart till för att lyfta evenemangs- och marknadsområdet. Att arbeta med evenemang på det traditionella sättet med personal som hoppar fram och tillbaka skapar ingen utveckling vare sig på det ena eller andra området. Målsättningen är att den här förflyttningen kommer vara till nytta även för de andra, ack så viktiga, delarna av vår verksamhet. Ett av våra finaste och viktigaste uppdrag är att vara ett serviceorgan i toppklass för våra medlemmar. Det har vi inte riktigt lyckats med fullt ut senaste tiden, det är bara att erkänna. Det finns dessutom ett flertal områden som kommer kräva väldigt mycket utveckling och kärlek inom benet administration och verksamhetsutveckling, inte minst digitalisering. Sett ur ett helikopterperspektiv är detta en minst lika viktig spin off-effekt av omorganisationen. Det förtjänar vår rörelse, fastslår Thomas Buza.

2026 – SBTF 100 år
Evenemang fyller flera funktioner. Förutom att skapa intäkter ger de ett mediaintresse och skapar processer i arrangerande klubbar som kan leda till mer utveckling av bordtennisen på flera plan.
Förbundet kan hjälpa till med att koppla på programmet PING PONG POWER.
– Genom vårt program PING PONG POWER kan vi nå nya målgrupper och på så sätt öka antalet utövare och därmed hjälpa våra föreningar att växa sig starkare. SBTF:s styrelse har fastställt att PING PONG POWER ska vara en naturlig del i alla evenemang vi arrangerar och det ser jag som väldigt positivt.
Just nu är hela fem internationella evenemang aktuella och i spel, (se lista). Det största är Bordtennis-EM som arrangeras i Malmö i september i år.
Eventbolaget kommer också vara ett viktigt bollplank till kommuner med besöksföretag som vill söka tävlingsevenemang.
– Tanken är att vi ska bygga upp en digital portal där kommuner kan se vilka evenemang som är aktuella och som det går att “bidda” på. Målsättningen är att processen med att söka evenemang ska bli betydligt mer professionell och transparent.
Ett sådant evenemang är exempelvis förbundets hundraårsjubileum.
– Vårt mål är att det ska bli något alldeles extra, vi planerar ett jubileum som kommer att firas i hela Sverige med en final i någon av de svenska storstäderna, dock oklart vilken i skrivande stund. Målsättningen är att kunna öppna upp en slags “bid-process” kring detta evenemang. Den som är intresserad får räcka upp handen, helt enkelt, säger Thomas Buza.

Fokus på att fostra världsmästare
En tanke med hundraårsjubileet är att det ska ge ett lyft för det allmänna intresset för pingis och på så sätt ge fler medlemmar i klubbar men kanske också skapa nya vägar in i vår idrott.
– Just det moderna medlemskapet är något som debatteras flitigt på många olika nivåer inom svensk idrott, bordtennis inget undantag. Vi får se var det landar, men helt klart är dock att det finns ett väldigt stort intresse för bordtennis som varken vi som förbund eller våra föreningar i dagsläget riktigt fångar upp. Vår verksamhet är – med SBTF:s mycket goda minne skall tilläggas – till stor del uppbyggd på att fostra världsmästare. Ska vi växa behöver vi omfamna de som inte har ambitionen att bli världsmästare utan kanske bara spelar för motionens eller hälsans skull.
– Det märks att intresset är stort bland annat genom den stora försäljningen pingisutrustning i detaljhandeln. Tänk om man kompletterar prislappen på racketen med QR-kod som köparen kan aktivera för att få olika typer av erbjudanden från lokala klubbar och förbundet.
– Ett erbjudande från en förening skulle kunna vara att visa vilka platser och tider det går att spela pingis i bland olika hallar runt om i landet. Bygger vi därefter en betalningsmodul och samlar in datan över de som nyttjar funktionen har vi en riktig win-win situation.
För klubbarna skulle detta vara en möjlighet att bli fler medlemmar och locka till sig fler människor i olika generationer som spelar pingis, enligt principen ”pingis för alla överallt”.

Attrahera nya målgrupper
En målgrupp som SBTF har knutit till sig är parabordtennisen, som sedan 2017 är helt integrerad med SBTF:s verksamhet. En annan målgrupp som är intressant är de som lider av Parkinsons sjukdom där bordtennis visat sig mycket effektiv som behandling vilket fler och fler upptäcker. Därför är ett europamästerskap för de med Parkinson aktuellt i Malmö i samband med ”vanliga” Bordtennis-EM.
En tredje, inte lika väldefinierad målgrupp, är medelålders personer. Här har exempelvis padel har varit väldigt framgångsrika i att nå denna målgrupp. Pingisen har inte alls varit lika lyckosam. Varför?
– Det kan finnas flera förklaringar till det, men kanske är den viktigaste att pingissverige inte riktigt är organiserade för detta. Vi har fokuserat mycket på den unga gruppen och så vill vi som sagt göra alla ungdomar till världsmästare – vilket vi bevisligen också är bra på.
Hur ska då klubbarna bli lika framgångsrika som padelsporten på detta?
– Första kontakten är oerhört viktig och pingisen måste uppfattas som rolig, spännande och lustfylld. En första förutsättning är att det måste vara enkelt att hitta ett pingisbord, exempelvis via en app, där en person kan boka bord. Tillgänglighet och välkomnande miljöer är nyckelfaktorer.
För medelålders personer kan de viktigaste upplevelserna vara att man blir lite bättre för varje träningstillfälle. Givande sociala kontakter är av stor betydelse.
För ungdomar kan det istället vara en häftig upplevelse som skapar pingisintresset. En sådan kan vara att spela pingis med hjälp av virtual reality, ett område som SBTF just nu också utforskar.
– Inom förbundet vill vi därför hjälpa till med föreningsutveckling och har programmet PING PONG POWER, som riktar sig till både äldre och yngre personer. Samtidigt är detta också förknippat med utmaningar som vi som förbund behöver kunna stötta upp kring. På många håll är lokalbristen ett stort problem, inte minst i de större städerna. Att växa, och på så sätt få en starkare röst är ett sätt att trycka på, men vi behöver ha respekt för föreningarnas kamp i denna fråga och det finns ingen enkel lösning, det är vi fullt medvetna om, menar Thomas Buza.
Det finns således stora utmaningar för svensk pingis att möta. Dagens ”föreningspingis” utmanas och är kanske på väg att förändras i grunden. Svensk bordtennis behöver utvecklas i takt med samhället i stort.
På elitnivå märks förändringens vindar då ITTF har lanserat en internationell tour, World Table Tennis (WTT), för de bästa spelarna. På sikt kan det bli en utmaning att kombinera detta med landslagsspel.
WTT liknar på många sätt den tour som finns i tennisvärlden. Bakom WTT finns det internationella förbundet ITTF.

Rätt väg framåt
– Europa har en lite annan struktur med tungt fokus på ett starkt ligaspel, till skillnad från exempelvis Asien där det ser annorlunda ut. För de flesta av toppspelarna som tillhör de europeiska ligorna är det – hittills – trots allt där huvudinkomsten finns.
– I Europa är ju lagbordtennis viktigast än så länge, men i Asien och andra delar av världen pågår en utveckling mot en större individualisering, precis som det ser ut inom tennisvärlden.
– WTT är ett helägt dotterbolag till ITTF och det ställs lite andra krav än de vi är vana vid. Underhållning, mer åskådare och mer prispengar är målsättningen vilket gör att vårt traditionella sätt att arrangera ställs lite på ända och vi behöver därför bli mer professionella för att kunna svara upp mot den kravbilden. Vi är dock övertygade om att detta är rätt väg att gå även om förändring inte alltid är det enklaste. Att något behöver göras tror jag de flesta är tämligen överens om om vi ska kunna konkurrera med övriga idrotter som också gör förändringar i de här riktningarna.
Thomas Buza är positiv till att Sverige och SBTF kommer kunna arrangera tävlingar som ligger inom WTT-paraplyet, några är dessutom mer eller mindre redan spikade och kommer vara uppdrag för den nya organisationen att hugga tag i när den är på plats, vilket den beräknas vara sent våren 2023.

SBTF 2.0
Organisationen föreslås delas upp i tre delar – evenemang och marknad, sportslig utveckling samt administration och verksamhetsutveckling. Den sistnämnda delen ska arbeta med tävling och serie, digitalisering, utbildning, möten och konferenser, bredd och rekrytering bland flera andra delar. Sportslig utveckling omfattar senior-, ungdoms- och paralandslagen samt all tillhörande lägerverksamhet. Evenemang & marknad kommer drivas i bolagsform i SBTF:s aktiebolag, Bordtennisförbundet i Sverige AB. Allt kommer att drivas med SBTF som hundraprocentig huvudägare. Fysiskt kommer SBTF ha kontor/hubbar i Helsingborg, Motala samt Söderhamn medan kontoret i Köping avvecklas. Riksidrottsgymnasium kommer från höstterminen 2023 finnas i Halmstad och Söderhamn. På gång är också bygget av en ny distriktsorganisation.

Fem internationella evenemang 2023 som är aktuella (dock inte “klara”):

  • WTT Youth Contender, Helsingborg, 8-11 juni
  • Bordtennis-EM, Malmö, 10-17 september
  • Parkinson-EM, Malmö, 14-16 september
  • WTT Feeder, Stockholm, 2-7 oktober
  • WTT Contender, Malmö, 23-29 oktober