2026-06-28 | Mästerskap, Para, Start
Efter två intensiva tävlingsdagar har ännu ett Para-SM gått i mål. Elva svenska mästare korades under söndagens finalpass, där dramatik, glädje och välspelade matcher satte punkt för mästerskapet i Karlstad.
Förväntan låg i luften när Para-SM gick in på sin andra och avslutande tävlingsdag under SM-veckan. Under söndagen skulle det koras vinnare i elva klasser och det märktes på flera hörn att det började hetta till ordentligt.
I semifinalen i damer 6-10 bjöds publiken på en rafflande match mellan Smilla Sand, FIFH Malmö och Cajsa Stadler från Rudalen. Matchen avgjordes så sent som vid 12-10 i avgörande set när Smilla kunde slå in matchbollen efter välspelade dueller. Vinnaren ställdes i finalen mot Anja Händén, Halmstad BTK, som från start till mål kontrollerat sina matcher, och så även finalmatchen mot Smilla denna eftermiddag.
Även klass 11 bjöd på dramatik. Dennis Johansson, Varbergs BTK, vände ett 0–2-underläge mot Erik Prusakiewicz, Boo Racketklubb, och kunde till slut jubla efter en imponerande vändning.
Fler spelare som fick fira SM-guld under Para-SM 2026 var Leo Ryding, Västers BTK, i klass 3, Staffan Johansson, IFAH Parasport, i klass 6 samt Sam Gustafsson, Söderhamns UIF, i klass 7. Samtliga stod för starka finalinsatser, där de två sistnämnda avgjordes under SVT:s direktsändning.
Även Dominic Kramberger FIFH Malmö, gick besämt in i sin final i klass 9-10 mot Leo Ryding från Lekstorp, en match han vann med 3-0 men där seten var jämna.
– Det kändes riktigt kul, det har varit många gånger där jag legat lite efter så det känns verkligen bra. Jag tyckte att jag gick ut aggressivt och spelade mitt spel, det gjorde jag inte riktigt i de andra matcherna innan finalen, så tror det var det som avgjorde, säger en strålande Dominic Kramberger efter guldet.
Para-SM blev ännu en framgångssaga för Emil Andersson, Västers BTK. Efter två dagars spel kunde han återigen titulera sig trippel svensk mästare efter guld i lag, singel och dubbel tillsammans med Anja Händén.
– Det är första gången vi spelar tillsammans på SM och det kändes bra. Vi rör oss bättre och bättre ju längre tävlingen går och börjar lära oss hur vi vill spela tillsammans för att få ut utdelning, berättar guldduon.
I rullstolsdubbeln var det Isak Nyholm, Västerås BTK, och David Olsson, FIFH Malmö, som kontrollerade sin final från start till mål. Några timmar senare möttes de båda i singelfinalen i klass 4-5, där Isak drog det längsta strået efter seger med 3–1 i set.
I den öppna klassen gick guldet till Emilie Endre, Spårvägens BTK, som i finalen besegrade Matthew Norberg, IFAH Parasport.
Trots sommarvärmen i och utanför Sundsta Sporthall var det spelet vid borden som stod för den största hettan. Efter två intensiva tävlingsdagar, fyllda av högklassig parapingis och elva nykorade svenska mästare, rundades ännu ett lyckat Para-SM av.
Svenska Bordtennisförbundet vill rikta ett stort tack till SM-veckan, Carlstad BTK, funktionärer, volontärer, spelare, ledare och publik för dagarna i Karlstad.
Svenska mästare, Para-SM 2026:
Para R3: Leo Ryding, Västers BTK
Para R4-5: Isak Nyholm, Västerås BTK
Para S6: Staffan Johansson, IFAH Parasport
Para S7: Sam Gustafsson, Söderhamns UIF
Para S8: Emil Andersson, Västers BTK
Para S6-10 Dam: Anja Händén, Halmstad BTK
Para S9-10: Dominic Kramberger, FIFH Malmö
Para I11: Dennis Johansson, Varbergs BTK
Dubbel Stående: Emil Andersson, Västers BTK/ Anja Händén, Halmstad BTK
Dubbel Rullstol: David Olsson, FIFH Malmö/Isak Nyholm, Västerås BTK
Para lag: Västers BTK
Para Öppen: Emelie Endre, Spårvägens BTK
Samtliga resultat finns på Pingisarenan.
Bild: Anja Händén knep två guld under SM-helgen Foto: Bildbyrån
2026-06-27 | Mästerskap, Para, Start
Västers BTK är de första svenska mästarna i lag under Para-SM på SM-veckan i Karlstad. Samtidigt har publiken bjudits på flera välspelade matcher, där spelarna nu riktar in sig på morgondagens slutspel och finaler.
Slutet på juni månad betydde SM-veckan i Karlstad och för andra året i rad även Para-SM. 30 sporter och omkring 3 000 deltagare har under veckan tagit över “solstaden” och under lördagen var det äntligen dags för Sundsta Idrottshall att välkomna bordtennisen.
Klockan 09.00 inleddes lagtävlingen, som avgörs enligt det så kallade Kings Cup-systemet. Två singelmatcher och, om det krävs, en dubbelmatch står på programmet där laget som är först till två vunna matcher tar hem segern.
Inte helt oväntat tog sig Västers BTK hela vägen till final när Emil Andersson, Nicklas Westerberg och Oskar Tuvesson övertygande på flera sätt under förmiddagen. Samma bedrift stod FIFH Malmö lag 2 för, när David Olsson, Dominic Kramberger och Smilla Sand imponerade från start till mål på det blå tävlingsgolvet.
När finalen drog i gång tog David Olsson hem första set mot Emil Andersson, men därefter var det nedförsbacke för de rödklädda från Motala. Andersson vände och vann sin singel innan Nicklas Westerberg säkrade guldet genom att besegra Dominic Kramberger. Med en välplacerad serve avgjorde Westerberg det tredje setet med 11–7 och helgens första SM-guld gick därmed till Västers BTK.
– Det är alltid kul att vinna SM-guld och det känns extra kul att vi alla bidrog och vann matcher längs vägen till det, säger Emil Andersson efter segern.
Även Nicklas Westerberg lyfter fram laginsatsen.
– Det var en bra final. Det kändes stabilt rakt igenom och lagspel är alltid roligt, så det känns jättekul att vi tog hem det.
När lagtävlingen var avslutad riktades fokus mot singelspelet där gruppspelsmatcher i respektive klasser tog vid. Dagens födelsedagsbarn, Jonas Hansson från Kungälvs BTK, firade bland annat genom att visa att han blir en spelare att räkna med. Tävlingshornen kom dessutom fram på flera håll så vi har en minst sagt spännande morgondag att blicka fram emot när det hela ska avgöras.
Eftermiddagen och kvällen bjöd till sist på dubblar i mängder. David Olsson, FIFH Malmö och Isak Nyholm, Västerås BTK, är bland annat klara för morgondagens final i rullstolsdubbel där Leo Ryding och Malva Fahlén från Västers BTK väntar klockan 12:30.
I den stående dubbelklassen var det Emil Andersson och Anja Händén som inte sparade på krutet när de tog sikte mot finalen. Samarbetet fungerade även för Dominic Kramberger, FIFH Malmö, och Nicklas Westerberg, numera spelande för IFA Eskilstuna i singelsammanhang, som nu ställs mot Andersson och Händén i söndagens final.
Följ morgondagens uppslutning på SBTF:s Youtubekanal, från klockan 15:00 sänder dock SVT från bord 1 på Play.
Medaljörerna i lag på Para-SM 2026:
- Västers BTK (Emil Andersson, Nicklas Westerberg, Oskar Tuvesson).
- FIFH Malmö Lag 2 (David Olsson, Dominic Kramberger, Smilla Sand).
- Söderhamns UIF (Sam Gustafsson, Nicholas Blomqvist), FIFH Malmö Lag 3 (Henrik Nguyen, Anis El Awsy)
Samtliga resultat finns samlade på Pingisarenan.
Bild: Guldlaget från Västers BTK, Nicklas Westerberg, Oskar Tuvesson och Emil Andersson Foto: SBTF
2026-06-23 | Information, Mästerskap, Para
Under helgen väntar säsongens sista nationella mästerskap när Para-SM gör entré på SM-veckan i Karlstad. Under två dagar kommer spelarna göra upp om medaljerna i Sundsta Sporthall.
Snart är det äntligen dags. Karlstad har förvandlats till en levande idrottsstad där tävlingar och aktiviteter på gator och torg skapar en unik atmosfär. Para-SM i bordtennis är för andra gången en del av SM-veckans program och blir i år dessutom en av sporterna som ”stänger” veckan. Innan dess ska vi få se högklassig pingis under två dagar i Sundsta Sporthall.
Under lördagen väntar både lagspel, singel och dubbel där vi bland annat ska kora nya svenska mästare i just lag. Söndag förmiddag bjuder på slutspel i de flesta klasser innan vi går in i finalpasset med start klockan 13:00.
Från klockan 15:00 kommer dessutom SVT att sända direkt från finalbordet. Finalerna spelas med rullande schema, vilket innebär att det gäller att hålla koll på favoriterna för att inte missa någon av helgens medaljstrider. Expertkommentator för dagen är ingen mindre än Paralandslagets förbundskapten Robert Svanberg.
Lördagen den 27 juni slås de första bollarna igång, men helgen rivstartar redan på fredagen när vi slår upp PING PONG POWER-tältet på Sandgrundsudden. Där väntar prova-på-aktiviteter, tävlingar och möjligheten för besökare att testa bordtennis mitt i den myllrande folkfesten. Dessutom gästas tältet av paralandslagsstjärnorna Jonas Hansson och Sam Gustafsson, som även kommer till start under helgens mästerskap.
Svenska Bordtennisförbundet och Carlstads BTK hälsar alla spelare, ledare, medföljare och publik varmt välkomna till Para-SM 2026. Vi ser fram emot två dagar fyllda av pingis, gemenskap, spänning och många intressanta möten när spelarna gör upp om SM-medaljerna i Sundsta Sporthall.
Para-SM 2026
Datum: 27-28 juni
Var: Sundsta Sporthall
Information SM-veckan
Information SBTF
Spelschema och resultat
Sändning: Para-SM sänds på SBTF:s Youtubekanal. Från 15:00 på söndagen sänds finalpasset på SVT Play.
Bild: SM-veckan i Norrköping 2025 Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
2026-05-24 | Mästerskap, Start
Söndagen den 24 maj markerade finaldagen av Veteran-SM 2026 i Halmstad – ett mästerskap där över 600 spelare gjort upp i drygt 2000 matcher.
Den avslutande dagen ägnades helt åt dubbelklasser, där mängder av matcher spelades innan ridån gick ned för årets mästerskap.
Stefan Bonell från Norrtälje BTK hade tillsammans med Mats Blomqvist från Norrtull en hård kamp om guldet mot Österråkers Tobias Johannesson och Harri Handski. Matchen slutade 3–1 efter flera jämna set och en lång duell vid 9–9.
Österråker fick dock jubla en stund senare när Tomas Bennborn och Johan Mellnäs kammade hem guldet i herrdubbel 50. Paret vann både semifinalen och finalen med 3–2 efter två dramatiska matcher. Samma bedrift stod Håcksviksparet Lars Fridén och Mårten Stenberg för i herrdubbel 40, där även de tog hem både semifinal och final med 3–2.
Samspelet fungerade hela vägen även för Kjell-Åke Waldner från Ingarö och Jan Ekström från Österåker, som tog hem guldet i herrdubbel 60 efter en stabil insats turneringen igenom.
Herrdubbel 35 och damdubbel 40 avgjordes i gruppspel där alla mötte alla. Där gick gulden till Emil Pettersson och Anders Karlsson från Lekstorp samt Elsa Ekman från Spårvägen och Sofia Westholm från IK Juno.
Även Angelica Augustsson Persson från Malmö IF fick krama om Michelle Hultgren från Västervik när SM-guldet i damdubbel 30 var i hamn. Likaså fick Jämjöparet Joel Svensson och Thom Widell sätta punkt för herrdubbel 30 efter en supervändning mot Noresson och From från Åstorp.
I damdubbel 50 var det Eva Lindh från Kungsbacka och Wang Fridén från Norcopensarna som fick fira med armarna i skyn när guldet var säkrat. Tävlingens sista matchboll slogs in av Jonas Nordin och Jonas Permevik efter en riktig rysare till final i herrdubbel 45.
Under torsdag till söndag har det alltså samlats över 600 spelare och spelats över 2000 matcher i Halmstad Arena. Vid borden har vi fått uppleva stenhårda fighter, sportsmanship, besvikelse och glädje. Men Veteran-SM har handlat om mycket mer än bara resultat. Innanför arenans väggar har det även varit glada återseenden, nya vänskaper och spelare som hittat tillbaka till sporten efter långa uppehåll.
Svenska Bordtennisförbundet tillsammans med Halmstad Bordtennisklubb vill rikta ett varmt tack till alla spelare, ledare, funktionärer och besökare som bidragit till ännu en minnesvärd helg. Heja svensk veteranpingis!
Samtliga resultat finns på Pingisarenan.
Bilder från dag fyra hittar du här.

Guldet i herrdubbel 60 gick till Kjell-Åke Waldner, Ingarö IF och Jan Ekström, IFK Österåkers BTK.
Söndagens svenska mästare:
HD30: Joel Svensson/Thom Widell, Jämjö BTK
HD35: Emil Pettersson/Anders Karlsson, Lekstorps IF
HD40: Lars Fridén/Mårten Stenberg, Håcksviks IF
HD45: Jonas Nordin/Jonas Permevik, Kågeröds BTK
HD50: Stefan Bonell, Norrtälje BTK/Mats Blomqvist, Norrtulls SK
HD55: Tomas Bennborn/Johan Mellnäs, IFK Österåkers BTK
HD60: Kjell-Åke Waldner, Ingarö IF/Jan Ekström, IFK Österåkers BTK
DD30: Angelica Augustsson Persson, Malmö IF/Michelle Hultgren, Västerviks BTK
DD40: Elsa Ekman, Spårvägens BTK/Sofia Westholm, IK Juno
DD50: Eva Lindh, Kungsbacka BTK/ Yue xia Wang Fridén, IF Norcopensarna
Bild: Angelica Augustsson Persson, Malmö IF och Michelle Hultgren, Västerviks BTK Foto: Linda Carlsson/SBTF
2026-05-23 | Mästerskap, Start
Tredje dagen på Veteran-SM bjöd på full aktivitet från morgon till kväll när singelklasserna fortsatte att avgöras i högt tempo. Dagen präglades av nya möten, jämna matcher och härliga segervrål i Halmstad Arena.
Det märktes att det var helg när det redan från öppning var full rörelse i hallarna bland spelare, coacher och publik. Innan matcherna ens dragit i gång hördes skratt i korridorerna, det snackades om gårdagens bataljer, och framför allt gamla minnen från pingissveriges alla hörn.
I lördagens äldsta damklass, damsingel 60, syntes bekanta ansikten från både dag ett och två. Mona Fridell visade återigen framfötterna, när hon äntrade finalhagen ännu en gång. Trots att hon inte visade några tecken på vare sig trötthet eller träningsvärk var det till slut Norcopensarnas Yue xia Wang Fridén, som fick kliva högst upp på prispallen denna gång.
I finalen av damsingel 30 bjöds publiken på fina dueller mellan Sara Rask från Kyrkhults BTK och Sofia Westholm från IK Juno, där förstnämnda spelare stod som slutsegrare efter tre set.
Även Emil Pettersson från Lekstorps IF fortsatte prenumerera på prispallen genom att ta sitt andra guld för helgen, denna gång i herrsingel 35. Likaså gjorde Lena Johnsson från Kvarnby som fick kliva högst upp på pallen efter en stabil finalinsats mot Susann Aspling i damsingel 50.
Dagens stora glädjeämne för arrangerande Halmstad BTK var, kanske inte helt oväntat, guldet i herrsingel 45 genom Henrik Olsson. Ett guld som dessutom var klubbens första i singel på Veteran-SM.
– Det är såklart alltid kul att vinna. Det är första gången jag är med på Veteran-SM, och det var ungefär 15 år sedan jag slutade. Men jag har börjat träna lite igen i år tillsammans med de yngre killarna och gymnasieeleverna. Jag tyckte det var ganska tråkigt med pingis när jag slutade, men nu när man varit borta så länge och det ändå sitter i hyfsat, så är det väldigt kul, säger Henrik efter segern.
Vidare lyckades Fredrik Åborg från Norrtälje BTK till slut slå hål på Tomas Bennborn från Österråker i finalen av herrsingel 55, där tre av fyra set avgjordes med minsta möjliga marginal.
I damsingel 40 levde Angelica Augustsson Persson från Malmö upp till favoritskapet när hon ställdes mot Sofia Westholm i finalen. Westholm, som tidigare under dagen även spelat final i damsingel 30, fick se sig besegrad i raka set. Även Tony Tenvid från Lekstorps IF fick till slut segerskrika mot klubbkamraterna på läktaren efter flera fina dueller mot hemmaspelaren Niklas Rönningborn i herrklassen.
Både herrsingel 30 och herrsingel 50 avgjordes först i skiljeset. Joel Svensson från Jämjö BTK vände och vann mot Katrineholms Viktor Fredriksson efter en dramatisk femsetare och strax därefter fick Glenn Davidsson från Kågeröd sträcka armarna i skyn när han knep sitt första guld i singel med samma siffror mot Jan Mårtensson från Huskvarna.
– Det känns förbannat bra att vinna idag. Det började lite fram och tillbaka och var inget som var säkert överhuvudtaget, jag har mött Jan en gång tidigare men då blev det förlust, så blev revansch idag. Nu laddar jag om för dubbel imorgon, säger en nöjd Glenn efter dagens seger.
Den tredje speldagen rundades av med semifinaler och finaler i herrsingel 50. Ola Hansson, IFK Klagshamn, tog sig med nöd och näppe till final efter en oerhört jämn semi mot Lekstorps Anders Karlsson. Denna gång räckte det inte hela vägen, då kvällens sista SM-guldmedaljör heter så mycket som Daniel Törngren, IFK Lund BTK.
Samtliga resultat finns samlade på Pingisarenan.
Bilder från dag tre på Veteran-SM finns samlade på Svenska Bordtennisförbundets Flickr.

Yue Xia Wang Fridén, IF Norcopensarna, säkrade guldet i DS60 mot Mona Fridell, Spånga BTK.
Fredagens svenska mästare:
DS30: Sara Rask, Kyrkhults BTK
DS40: Angelica Augustsson Persson, Malmö IF
DS50: Lena Johnsson, Kvarnby AK
DS60: Yue xia Wang Fridén, IF Norcopensarna
HS30: Joel Svensson, Jämjö BTK
HS35: Emil Pettersson, Lekstorps IF
HS40: Tony Tenvid, Lekstorps IF
HS45: Henrik Olsson, Halmstad BTK
HS50: Daniel Törngren, IFK Lund BTK
HS55: Fredrik Åborg, Norrtälje BTK
HS60: Glenn Davidsson, Kågeröds BTK
Toppbild: Guld till Halmstad BTK genom Henrik Olsson Foto: Linda Carlsson/SBTF
2026-05-22 | Mästerskap, Start
Fredagen på Veteran-SM bjöd på dubblar i mängder, närmare bestämt 349 stycken när det skulle göras upp om fler mästerskapsmedaljer i Halmstad Arena.
Klockan 09:00 under tävlingens andra dag kryllade det bokstavligt talat av förväntansfulla spelare på det blå golvet i Halmstad Arena. Två damdubbelklasser, fem herrdubbelklasser och fem mixeddubbelklasser stod i fokus när både spelare från gårdagen samt ett gäng nya deltagare kände på tävlingsnerven för första gången denna vecka.
I Damdubbel 65 fick Gunilla Vidstöm från Bålsta sin revansch. I dagens final, där Mona Fridell återigen stod för motståndet, fick Gunilla efter jämna set kliva upp på prispallen med sin partner Ann Karstensson Hedenstjärna, IFK Lund BTK.
Ytterligare en spelare som redan var varm i kläderna var Trollhättans stolthet, Birgitta Olsson, som under förmiddagen kammade hem sitt andra guld för helgen. Denna gång i Damdubbel 70 tillsammans med klubbkamraten Ingegerd Freinert.
Roger Sundqvist, Luleå PF, ville inte vara sämre. I par med Kaj Karlsson, Laholms BTK Serve, knep han sitt andra guld och titeln i Herrdubbel 75 efter en övertygande insats.
Lite visste dem då, men några timmar senare skulle just Birgitta och Roger säkra varsin trippel på Veteran-SM 2026. Tillsammans tog de sitt TREDJE guld, men denna gång i par i Mixeddubbel 70.
Samspelet och rutinen höll även hela vägen till guld för Ängbyduon Kurt Karlsson och Kenneth Franck i Herrdubbel 70. Samtidigt visade Göran Ekström, BTK Linné, och Torsten Lager, Kyrkhults BTK, prov på både kyla och precision i Herrdubbel 80 där de vände och vann finalen.
Hans Fredén, Vaggeryds BTK och Lennart Svensson, Spårvägens Veteran BTK, möttes under gårdagens final i singel. Men idag fick de fira guldet ihop i Herrdubbel 85, liksom förra året i Eskilstuna.
– Det känns jätteskönt. På senare år har vi spelat en del tillsammans på mästerskap, men vi tränar inte så mycket ihop eftersom jag bor utanför Jönköping och Lennart i Stockholm, förklarar Hans.
– Men det gick ju vägen ändå, vi känner varandra väl, fyller Lennart i med ett skratt.
Dagen skulle avrundas med slutspel i Mixeddubbel. I klasserna 30 och 40 bjöds publiken på två nervkittlande och välspelade finaler där bägge matcherna slutade 3–2. Först fick Spårvägens Elsa Ekman och Mathias Udén jubla i 40-klassen, innan den debuterande konstellationen Michelle Hultgren, Västerviks BTK, och Emil Pettersson, Lekstorps BTK följde upp med guld i klass 30.
– Otroligt kul, det här var klart vår bästa dubbel i turneringen. Finalen var otroligt tight mot Sara och Martin, så nu är man väldigt skakig, säger Emil och Michelle efter matchen.
I mixeddubbel 50 och 60 blev finalerna något mer odramatiska när Lena Johnsson från Kvarnby tillsammans med Katrineholms Talis Olausson, samt Täbyspelaren Ulrika Hansson och Anders Johansson från Stocksund, såg ut att ha kontroll från start till mål.

Hans Westling överlämnar priset “Årets Veteran-spelare” till Lasse Ericsson.
I samband med fredagens prisutdelningar delades även utmärkelsen “Årets Veteran-spelare” ut. Priset överlämnades av Hans Westling och gick denna gång till Lasse Ericsson, Västerås BTK.
Utmärkelsen bygger framför allt på internationella framgångar – denna gång från Veteran-EM i Novi Sad, där två svenskar tog guld. Den ena var Sofia Westholm, som tilldelades priset förra året, och den andra var just Lasse som tog guld i herrdubbel 65.
Nybildade par, konstellationer som spelat tillsammans i många år och kanske även början på nya vänskaper sammanfattade den andra dagen i Halmstad Arena. Imorgon är det återigen singelspel på schemat när de något yngre singelklasserna tar vid.
Samtliga resultat finns på Pingisarenan.
Bilder från dag två på Veteran-SM 2026 finns som vanligt på Svenska Bordtennisförbundets Flickr-sida.
Fredagens svenska mästare:
DD65: Gunilla Vidström, Bålsta BTK/Ann Karstensson Hedenstjärna, IFK Lund Bordtennis
HD65: Markku Kivistö, Vassunda IF/Jonas Häggkvist Norrtälje BTK
DD70: Birgitta Olsson/Ingegerd Freinert, Trollhättans BTK
HD70: Kurt Larsson/Kenneth Franck, Ängby SK
HD75: Roger Sundqvist, Luleå PF/Kaj Karlsson, Laholms BTK Serve
HD80: Göran Ekström, BTK Linné/Torsten Lager, Kyrkhults BTK
HD85: Hans Fredén, Vaggeryds BTK/Lennart Svensson, Spårvägens Veteran BTK
XD30: Michelle Hultgren, Västerviks BTK/Emil Pettersson, Lekstorps BTK
XD40: Elsa Ekman/Mathias Udén, Spårvägens BTK
XD50: Lena Johnsson, Kvarnby AK/Talis Olausson, Katrineholms BTK
XD60: Ulrika Hansson, IFK Täby BTK/Anders Johansson, KFUM Stocksund IA
XD70: Birgitta Olsson, Trollhättans BTK/Roger Sundqvist, Luleå PF
Bild: Birgitta Olsson, Trollhättans BTK, säkrade trippeln Foto: Linda Carlsson