2026-05-21 | Mästerskap, Start
Under torsdagen inleddes den tredje SM-tävlingen i maj månad när Halmstad BTK hade dukat upp för Veteran-SM 2026. Första dagen bjöd på matcher från morgon till kväll och dessutom korades de första nio svenska mästarna.
Två hallar och 36 bord är en utmaning som heter duga, men både tävlingsledare och deltagare hjälptes åt att klara av rivstarten vid 09:00 under torsdagsmorgonen. Först ut var de äldre singelklasserna, från herr- och damsingel 65 hela vägen upp till herrsingel 90.
I den äldsta damklassen, DS80, bjöds vi på flera fina möten vid borden. Där syntes bland annat tävlingens äldsta damspelare, Ragnhild Lundberg från Hässelby Pensionärernas BTK, född 1931. Guldet gick dock till Monika Maul, Spånga BTK, som imponerade genom att vinna samtliga matcher.
Dagens äldsta herre hittade vi inte helt oväntat i herrsingel 90 när Jiri Gaisler, född 1934, gjorde entré. Segern i samma klass gick till Ulf G Nordenson, Pensionärernas BTK.
Ytterligare en person som fick en fin start på mästerskapet var Mona Fridell, Spånga TBK, som efter en hård och välspelad final mot Gunilla Widström från Båstad BTK äntligen kunde säkra sitt efterlängtade SM-guld i singel.
– Det känns mer fantastiskt än vad jag trodde. Jag har flera SM-guld, men inte i singel, så detta var faktiskt ännu större än vad jag tänkte från början. Jag blev helt överväldigad nu när jag vann, säger en rörd Mona efter segern.

Mona Fridell kramar om sin finalmotståndare Gunilla Widström efter vinsten i DS65
Bo Lindmark, Back BTK, fick kämpa ordentligt för guldet i HS65. Finalen mot Markku Kivistö avgjordes först vid 20–18 i det fjärde setet efter en riktig rysare. Birgitta Olsson, Trollhättans BTK, kammade hem ännu ett SM-guld till samlingen utan att tappa ett enda set under dagen. Även Hans Fredén, Vaggeryds BTK, Roger Sundqvist, Luleå PF, och Sven-Inge Jönsson, Svedbergs GIF, fick kliva högst upp på prispallen och fira sina titlar.
Men gladast av alla under den inledande dagen var kanske Björn Nilsson, Åstorps BTK, som firade sitt guld allra mest.
– Det känns helt fantastiskt. För ett drygt halvår sedan visste jag inte om jag skulle kunna spela bordtennis igen efter att ha opererat både höften och bäckenet. I slutet av augusti fick jag en ny höft och läkaren sa att ”om ett och ett halvt år kanske du kan gå igen”. Och nu står jag här idag och vinner SM-guld mot gamla stjärnor. Jag är verkligen supernöjd, säger Björn efter att ha slagit in dagens sista matchboll mot Göran Aldvik från Spårvägen.
Stenhårda fighter vid borden har under dagen varvats med skratt och återseenden på läktaren – ännu en påminnelse om den starka gemenskap som svensk veteranpingis bär på. Under fredagen fortsätter mästerskapet i Halmstad Arena.
Samtliga resultat finns på Pingisarenan.
Bilder från den inledande dagen finns på Svenska Bordtennisförbundets Flickr-konto.
Torsdagens svenska mästare:
HS65: Bo Lindmark, Back BTK
DS65: Mona Fridell, Spånga TBK
HS70: Björn Nilsson, Åstorps BTK
DS70: Birgitta Olsson, Trollhättans BTK
HS75: Roger Sundqvist, Luleå PF
HS80: Sven-Inge Jönsson, Svedbergs GIF
DS80: Monika Maul, Spånga BTK
HS85: Hans Fredén, Vaggeryds BTK
HS90: Ulf G Nordenson, Pensionärernas BTK
Bild: Björn Nilsson, Åstorps BTK, i ett glädjerus Foto: Linda Carlsson/SBTF
2026-05-21 | Information, Mästerskap
Vi börjar närma oss slutet av maj månad, vilket betyder att det återigen är dags för svensk bordtennis stora folkfest – Veteran-SM 2026.
Parkinson-SM i Karlsborg, Ungdoms-SM och Para-JSM i Borås och nu Veteran-SM i Halmstad. Samtliga mästerskap under maj månad. Veteran-SM blir alltså den tredje SM-helgen på bara 15 dagar, när Svenska Bordtennisförbundet tillsammans med Halmstad BTK nu välkomnar till ännu en folkfest.
Veteran-SM har under tid etablerat sig som mer än bara en tävling. Det sociala mästerskapet har vuxit till en årlig mötesplats där tidigare elitspelare, rutinerade seriespelare och motionärer samlas för att göra upp om titlarna och kanske knyta nya bekantskaper både vid pingisborden och matborden.
I årets upplaga väntar spel i totalt 20 singelklasser, 18 dubbelklasser och 6 mixeddubbelklasser. Sammanlagt ska det alltså koras svenska mästare i 44 olika klasser under fyra tävlingsdagar i Halmstad Arena.
Resultat och spelschema uppdateras löpande via Pingisarenan, där samtliga klasser kommer att gå att följa under hela mästerskapet.
Spelet från Veteran-SM 2026 går att följa via Halmstad BTK:s livesändningar.
Varmt välkomna till Halmstad Arena!
Bild: Veteran-SM 2022 – i just Halmstad Foto: Linda Carlsson/SBTF
2026-05-19 | Mästerskap, Start, UEM 2026, Ungdom
Med en lång internationell säsong i ryggen är nu truppen uttagen till sommarens stora höjdpunkt i mästerskapsväg, när Ungdoms-EM går av stapeln i Gondomar, Portugal. Mellan den 10 och 19 juli samlas Europas bästa ungdomar för att göra upp, och nu står det alltså klart vilka som kommer att representera de blågula färgerna.
Som vanligt avgörs Ungdoms-EM under tio dagar mitt i högsommaren, där många av Europas största talanger ska tampas om mästerskapsmedaljer i singel, dubbel, mixed och lag. Förra året kammade Sverige hem tre brons, när tävlingarna avgjordes i Ostrava, Tjeckien.
Nu är spelarna som ska representera Sverige i Gondomar uttagna, och de följer nedan.
Herrjuniorer, landslagscoach Arvid Sunesson
Adam Grawsiö Wallin, Söderhamns UIF
Noa Dahlström, Halmstad BTK
Peter Alestedt, Eslövs AI BTK
William Bergenblock, Eslövs AI BTK
Damjuniorer, landslagscoach Kim Nylander
Agnes Svensson, Halmstad BTK
Angelina Bebawy, Halmstad BTK
Clara Ellermann, Västers BTK
Gabriela Aaltonen, Spårvägens BTK
Pojkkadetter, landslagscoach Sebastian Lundahl
Emil Ellermann, Västers BTK
Erik Kogerfält Töyrä, BTK Linné
Joel Isaksson, Vetlanda BTK
Flickkadetter, landslagscoach Gilles Forzy
Alicia Enbom, Carlshamns BTK
Nike Lundqvist, Söderhamns UIF
Siri Benjegård, Eslövs AI BTK
Ungdomsförbundskapten Maria Christoforaki kommenterar uttagningen:
– Efter en samlad utvärdering av hela säsongen är vi stolta över att presentera de aktiva som blivit uttagna att representera Sverige vid Ungdoms-EM. Uttagningen grundar sig på en helhetsbedömning där flera faktorer har vägts in för att ta ut den trupp som ska representera Sverige. Uttagningen har inte varit enkel, men denna grupp har visat stort engagemang, professionalism och en stark utveckling under året. De här ungdomarna representerar framtiden för svensk idrott, och vi ser fram emot att följa deras resa och se dem bära de svenska färgerna med stolthet under mästerskapet.
Mer information om Ungdoms-EM kommer när mästerskapet närmar sig.
Bild: Uttagna spelare till Ungdoms-EM 2026 i Portugal Foto: Linda Carlsson/SBTF
2026-05-17 | Mästerskap, Start, Tävling, Ungdom
Idag spelades den fjärde och sista dagen på Ungdoms-SM i Borås, där 16-årsklasserna skulle avgöras. Adam Wallin och Siri Benjegård hittade högst upp på pallen i samtliga klasser de ställde upp i, och i Flickdubbel 16 stod Laurynne Cabardo/Frida Zetterström för en vändning som hette duga i finalen.
Efter tre dagar av rafflande dramatik så var det alltså idag dags för Ungdoms-SM att gå i mål med 16-årsklassernas finaldag.
I mixeddubbeln så var toppseedade Adam Wallin, Söderhamns UIF, och Siri Benjegård, Eslövs AI BTK, rejält illa ute i semifinalen. Från 0–2-underläget mot Mio Piilola, Eslövs AI BTK, och Stella Rosenmeier, Trelleborgs BTK, så lade man dock in en ny växel som höll hela vägen till guld, när man först vände den matchen och sedan besegrade Halmstad BTK-paret Leon Hallberg/Angelina Bebawy i tre raka i finalen.
I flickdubbel 16 så blev det också en dramatisk 0–2-vändning, men denna gång i finalen. Angelina Bebawy och Amanda Asp, Norrtälje BTK, som vunnit sin semifinal med 16–14 i skilje, hade i finalen ledningen med 2–0 mot Laurynne Cabardo och Frida Zetterström, båda hemmahörande i Ängby. Efter ett jämt tredje set i de vinrödas favör hittade dock stockholmarna styrka, och kunde spela till sig SM-guldet genom 11–4 i fjärde och 11–3 i skilje.
På pojksidan krävdes det också ett skiljeavgörande i finalen. Regerande mästarna Adam Wallin/Sigge Hedblad, båda från Söderhamns UIF, var till slut de som fick fira ännu ett SM-guld när de finalbesegrade Albin Ingeström, Ängby SK, och Melker Sjösvärd, Västers BTK.
Även i singelklasserna var de regerande mästarna, Siri Benjegård och Adam Wallin, ostoppbara. Siri tog sig igenom Flickor 16 utan att tappa set, och kunde således säkra sitt fjärde guld för helgen av lika många möjliga.
För Adam blev det ett tredje guld på samma dag, men han var mer pressad. I finalen mot Leon Hallberg låg han under med 0–2 i set, men därefter kunde han på ett målmedvetet sätt vända på steken och säkra guldet i Pojkar 16 även detta år.
Stort grattis till samtliga medaljörer under Ungdoms-SM & Para-JSM i Borås, och ett stort tack till spelare, ledare, domare, publik, funktionärer och inte minst Mariedals IK som levererade ett lyckat arrangemang.
Fullständiga resultat från helgens tävlingar finns på Pingisarenan.
Bilder från fredagen och lördagen finns samlade på SBTF:s Flickr-sida.
Bild: Siri Benjegård under Ungdoms-SM i Borås 2026 Foto: Linda Carlsson
2026-05-16 | Mästerskap, Start, Tävling, Ungdom
Under lördagen fortsatte Ungdoms-SM och Para-JSM i Borås. Det blev en lång och hektisk dag i hallen, där hela tio klasser avgjordes. Imorgon ska nya svenska mästare koras, när USM-helgen avslutas med den rafflande upplösningen av 16-årsklasserna.
Idag var det inte bara Ungdoms-SM som gick av stapeln i Boråshallen. Para-JSM samlade många av Sveriges största talanger, där de tampades om guld i fem singelklasser och en dubbelklass.
I singel löd vinnarna till slut Leo Ryding, Västers BTK (Klass R5), Wilmer Swartling Hogsten, IFK Österåker BTK (S6), Olle Wennerblom Fridh, Lekstorps IF (S7), Leon Wall, Oskarshamns BTK (S8) samt Felix Hernborg, Lekstorps IF (S9-10). Den sistnämnda vann sitt tredje raka singelguld på Para-JSM, och var nöjd med spelet under dagen där hans klass avgjordes i ett poolspel.
– Det känns väldigt kul med ett tredje raka SM-guld, jag spelade bra i alla matcher och är nöjd med dagen. Så det är goa känslor. Alla spelade bra så det var roliga och jämna matcher, vi har mötts många gånger allihop så det brukar bli så, säger Felix efter att den sista matchbollen var slagen.
Mot kvällen stod stående dubbel på schemat. Där fick Felix ta sitt andra guld för dagen när han och Victor Gran, Varbergs BTK, visade stor dominans och knep SM-guldet utan att tappa set.
Tripplar för Agnes och Emil
Efter gårdagens dubbelavgöranden skulle idag också semifinalerna och finalerna i singel för 14- och 18-åringarna att avgöras. Efter hennes andra guld under fredagen var Agnes Svensson, Halmstad BTK, tydlig med att hon gick för ett “hattrick”, och så blev också fallet när hon knep singeltiteln i Damjuniorer 18 utan att tappa set.
Även Emil Ellermann, Västers BTK, visade precis som igår vart skåpet ska stå och kunde genom ett singelguld fullborda samma trippel. Precis som i dubbelklasserna spelade han avslappnat och med självförtroende, påväg mot guldet i Pojkar 14:s singelklass.
I Flickor 14 var det, tämligen väntat, Siri Benjegård, Eslövs AI BTK, som hittade högst upp på pallen. Siri tappade visserligen ett set i finalen mot dubbelpartnern Alicia Enbom, Carlshamns BTK, men visade ändå på övertygande spel när hon tog helgens hittills andra guld.
Noa Dahlström, Halmstad BTK, fick revansch på William Bergenblock, Eslövs AI BTK, i finalen av Herrjuniorer 18. Både från dubbelfinalen i samma åldersklass igår där William gick segrande, men kanske framförallt från finalen i herrar 20 på Swegon Bordtennis-SM i mars. När Noa vann det mycket jämna tredje setet så var det som att han aldrig tittade tillbaka, och tar genom vinsten sitt andra SM-guld i Borås.
Imorgon är det alltså dags för den sista dagen av detta års Ungdoms-SM, när 16-årsklasserna ska avgöras i Borås. Det blir säkerligen dramatiskt även då, så häng med på Pingisarenan och Mariedals IK:s Youtubekanal för att följa tävlingen.
Bilder från Ungdoms-SM & Para-JSM finns på vår Flickr-sida.
Bild: Agnes Svensson på Ungdoms-SM i Borås 2026 Foto: Linda Carlsson
2026-05-15 | Mästerskap, Start, Tävling, Ungdom
Efter torsdagen och fredagens spel har sex klasser hunnit avgöras i Borås. Parallellt med avgörandet i 14- och 18-åringarnas dubbelklasser har samtliga av Ungdoms-SM:s resterande klasser dragit igång, och imorgon gör dessutom talangerna i Para-JSM entré.
Under torsdagen och fredagen på Ungdoms-SM har det bjudits på mängder av sevärd pingis i Boråshallen. Sveriges största talanger i åldersklasserna 14, 16 och 18 har bataljerat i singel, dubbel och mixed, och under fredagseftermiddagen korades de första mästarna.
Det var dubbel och mixed som avgjordes, där flera spelare tog medaljer i plural. Allra bäst gick det för Emil Ellermann, Västers BTK, och Agnes Svensson, Halmstad BTK, som lyckades knipa guld i både dubbel och mixed. Emil i par med Frank Josefsson, IK Sirius BTK, samt Nike Lundqvist, Söderhamns UIF, I 14-årsklasserna och Agnes tillsammans med hennes klubbkompisar Angelina Bebawy och Noa Dahlström i 18-årsklasserna.
– Självfallet känns det jättebra med två guld på en dag, och nu går jag ju för ett tredje i singel. Det är klart att det ger en liten egoboost inför det att vara i bra form, men nu får man ladda om och ha fullt fokus på singeln, säger Agnes efter de dubbla dubbelgulden.
I de resterande dubbelklasserna som spelades färdigt under fredagen, Flickdubbel 14 och Herrjuniordubbel 18, stod de toppseedade paren pall favoritskapet.
Siri Benjegård, Eslövs AI BTK, och Alicia Enbom, Carlshamns BTK, seglade genom kontrollerade segrar fram till final, men väl där testades de ordentligt. Nike Lundqvist och Esther Wärenfeldt, IK Sirius BTK, pressade Siri och Alicia hela vägen till skilje, men väl där tog de sistnämnda en tidig ledning och kunde avgöra finalen genom 11–5.
Även i Herrjuniordubbel 18 fick vi en final som gick hela vägen till ett skiljeset, trots att den länge såg ut att avgöras i tre set. Vid underläge 0–2, 8–10 hittade William Bergenblock och Peter Alestedt, båda från Eslövs AI BTK, tillbaka i matchen och vände på den ordentligt. Halmstadsparet Noa Dahlström och Leon Hallberg stod upp hårt och länge, men till slut kunde William och Peter avgöra SM-finalen genom 11–8 i femte och avgörande set.
– Det var en väldigt svängig final. Vi började dåligt och de spelade riktigt bra, de hade bra taktik mot oss. Sen kom vi igång och vågade lite mer, och då kändes det mycket bättre. Vi är bra när det blir jämnt för vi känner varandra bra och kan kommunicera väldigt bra i matcherna, så vi vet vad vi vill göra och tror på det även om vi är pressade, säger Peter efter finalen.
Under kvällen fortsatte spelet i singelklasserna, och i och med de första matcherna i 16-årsklassernas dubbel och mixed var samtliga klasser igång på Ungdoms-SM i Borås.
I P- och F16:s singelklasser spelades poolerna klart inför att slutspelet ska ta vid imorgon och sedan tillsammans med dubbel och mixedklasserna fortsätta på söndag, och i 14 och 18 är vi efter fredagens spel framme vid semifinaler där det imorgon ska avgöras. Imorgon går dessutom Para-JSM av stapeln, där flera av Sveriges största talanger är med och slåss om titlarna.
Bild: Peter Alestedt och William Bergenblock på Ungdoms-SM 2026 i Borås Foto: Linda Carlsson