6 | PINGIS 2/2026 | 100 år av svensk pingis | UNO HEDIN – DEL 2 | TEXT: UNO HEDIN, FOTO: PRESSFOTO, SVEN-ÅKE LANS, SBTF, UNO HEDIN Mitt i ett pågående hundraårsjubileum vill vi ta chansen att stanna upp, och blicka en bra bit bakåt. Nedan följer därför historien om hur allt började i svensk bordtennis, signerat den legendariska radiojournalisten tillika bordtennisspelaren Uno Hedin. Denna artikel är den andra av två delar, där den första delen finns att läsa i Pingis 1/2026. DE FÖRSTA ÅREN, FORTSÄTTNING 1932 tar Göteborg över förbundet. Det är en räddningsaktion. Förbundet i Stockholm är illa skött och på väg att gå i kvav. Det går att fundera över vad som hänt om inte Göteborg ingripit. Hade förbundet lagts ner? Och vad hade i så fall hänt med bordtennisens framtid i Sverige? Frågan är hypotetisk, men värd att ställa. Nu blir protokollen plötsligt snyggt skrivna på maskin och på god svenska. Ralph Fischer, grosshandlarson, välutbildad, språkkunnig tar hand om ordförandeklubban. Han visar sig vara en boren organisatör. Vice ordförande blir Åke Hernström, sekreterare Carl-Gustaf Forsell och kassör Sture Kjellström. Förbundsarbetet i Göteborg drabbas av inledande svårigheter. KOLL PÅ GREJERNA. När Ralph Fischer 1932 tog över ordförandeklubban blev det mer ordning i förbundet.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=