Pingis nr 2-2026

PINGIS 2/2026 | 9 anammades inte av förbundsstyrelsen. Ingenstans i protokollen gåt det att hitta att frågan diskuterades. Ralph Fischer var uppenbarligen inte någon utåtriktad PR-man för bordtennisen. Hans tankevärld var att skapa ordning i bordtennissverige. Årsmötet 1934 hölls i Malmö. Tydligen utsågs där en sekreterare med tveksam skrivförmåga. I november 1935 meddelar nämligen Fischer att han äntligen lyckats erhålla protokoll från årsmötet. Han sätter ”protokoll” inom citattecken. Det mesta verkar nämligen vara fel. Nytt rättvisande protokoll skrivs. Noterbart är att i december 1935 inväljs BTK Wirgo från Norrköping som medlem. Där spelar de tre legendarerna Tage Flisberg, Arne ”Pannan” Andersson, och Sture ”Pudding” Fyhrberg. De vinner sedermera allsvenskan nio gånger! Vid årsmötet 1935 väljs Hilding Söderberg till ny ordförande. Ralph Fischer sitter kvar i styrelsen men utan funktion. En ny ledamot inväljs, nämligen Alf Ljungkrantz. Han blir sedermera mångårig ordförande i Göteborgs Bordtennisförbund och en av de stora ledarna i västsvensk pingis. När den energiske Ralph Fischer avgår som ordförande avstannar verksamheten inom förbundet. Nästa sammanträde hålls inte förrän efter tio månader och då är vi framme i november 1936. Protokollsdisciplinen verkar också ha trubbats av. Mötesprotokollen från 1:e och 8:e december 1936 verkar vara kopior och är inte undertecknade och ej heller justerade. | UNO HEDIN –DEL 2 | 100 år av svensk pingis | EN TIDIG STORMAKT.. 1939 spelades det fjortonde svenska mästerskapet i bordtennis, och det var tredje gången tävlingarna avgjordes i Göteborg. FÖRSVUNNIT FRÅN PINGISEN.. De stickade plaggen har som uppvärmningskläder haft svårt att hävda sig, när olika typer av funktionsmaterial tagit över den scenen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=