Pingis nr 2-2026

PINGIS 2/2026 | 29 Möregårdhs enorma segersvit stannade på 102 segrar när Jon Persson gick in och besegrade världstvåan. Även resten av laget gjorde jobbet och alla i Söderhamn fick fira singelsegrar, när norrlänningarna genom 5–3 kvitterade finalserien till 1–1. I den avgörande finalmatchen, som också spelades i Eslöv, var det både jämnt och svängigt. Vladislav Ursu lyckades vända 0–1, 7–9 mot Anders Eriksson och Shoma Nishihara höll huvudet kallt i skilje mot Jens Lundquist, vilket var två matchdefinierande insatser när Eslöv genom 5–2 säkrade SM-guldet även på herrsidan. Titeln var Eslövs tredje raka på herrsidan, och lagledare Peter Andersson är likt sin bror Mattias inne på att Eslövsspelarna är starka som lag och presterar när det gäller som mest: – Det är helt underbart. Man är lite trött nu, men det är ruskigt skönt. Vi är ett bra lag, men det finns många bra lag i serien. Vi lyckas komma upp i nivå när det gäller som mest. Det är imponerande. Det blir rysarmatcher, små marginaler, men grabbarna presterar när det gäller. Det är hårt jobb från både spelare och ledare. SM-veckorna fortsatte i Eslöv och Karlsborg Direkt efter herrarnas avgörande final så var det dags att duka om Eslövshallen, för dagen efter väntade Lag-SM på samma mark. Den tävlingen bjöd på två rafflande dagar, där svenska mästare korades i både ungdoms- och veteranklasser. Från Eslöv tog sig SM-tåget vidare till Karlsborg, där Parkinson-SM gick av stapeln. Där var det flera spelare som visade stor dominans, inte minst Eva-Lena Jansson från Örebro Bordtennis Seniorer som under helgen i Västergötland knep hela tre SMguld. Tävlingen lockade över 55 deltagare och fortsätter att vara ett uppskattat inslag i den svenska mästerskapskalendern. Flera “Hattrick” i Borås I Borås gick Ungdoms-SM och Para-JSM av stapeln under fyra dagar fyllda till bredden med matcher. På fredagskvällen korades de första mästarna i dubbel och mixed, där det gick allra bäst för Emil Ellermann, Västers BTK, och Agnes Svensson, Halmstad BTK, som lyckades ta två guld vardera. Emil i par med Frank Josefsson, IK Sirius BTK, samt Nike Lundqvist, Söderhamns UIF, I 14-årsklasserna och Agnes tillsammans med hennes klubbkompisar Angelina Bebawy och Noa Dahlström i 18-årsklasserna. – Självfallet känns det jättebra med två guld på en dag, och nu går jag ju för ett tredje i singel. Det är klart att det ger en liten egoboost inför det att vara i bra form, men nu får man ladda om | STORA PRESTATIONER | svenska mästerskap | OTROLIG SVIT. Truls Möregårdhs segersvit i Pingisligan stannade till slut på 102 raka segrar. En otrolig prestation! EN UNDERBAR FINALSERIE. Söderhamn bjöd upp till ordentlig dans, och det var rafflande hela finalserien där Eslöv säkrade sitt tredje raka SM-guld på herrsidan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=