24 | PINGIS 4/2025 ten, vilket Filip ser både för- och nackdelar med: – De följer ofta vad proffsen spelar med, och då blir det ju att vissa spelar med lite för snabbt material. Där försöker vi, när vi tar fram nya modeller, vara tydliga gällande vilken nivå racket är till för. Vi vill ju också lära folk att alla kanske inte ska ha samma rack som Truls eller Fan Zhendong. Då kan vi ofta göra så att vi gör rack i liknande design, med lite mer spelkänsla och kontroll, så att även spelare som inte är på den nivån kan känna att de kan gå lite i elitens fotspår. Det är ju dock kul att barn idag har förebilder i pingisen och vill spela med samma rack. Även gällande detta spelar innovation och experiment roll, eftersom det skapar en möjlighet att både möta och styra efterfrågan. – Det blir ju väldigt inspirerande att jobba med sådant här när man har stora möjligheter att snabbt ta fram prototyper baserat på vad man tror att spelare skulle uppskatta. Vi utmanar hela tiden oss själva i att tänka nytt och försöka göra befintligt material lite bättre, på alla nivåer från nybörjare till elit, säger Jari. Sitter i väggarna Att STIGA producerar sina stommar i fabriken i Eskilstuna finns det många fördelar med, och det är något som de är relativt ensamma om. – Alla har ju inte egen produktion, och jag tror att det gör oss betydligt mer kvickfotade och innebär att vi lär oss mer. Vi har inte samma ledtider som de som kanske beställer från en utomstående fabrik, och då behöver vi inte gå lika “safe” utan kan vara kreativa och hela tiden testa nya saker. Sedan är det också så att om det dyker upp ett problem, då är alla på plats och kan lösa det fort. Det ska man inte heller underskatta, säger Filip. Att man har produktionen i Sverige gör också att man är nära dem som sedan ska spela med stommarna. – Vi har nära till verkligheten liksom, både sett till att produktionen är här men också att vi har flera bra spelare som jobbar här och kan testa prototyperna. Det blir en bra kedja som aldrig hade gått om stommarna hade producerats någon annanstans, säger Jari. Nils är inne på samma spår: – Det blir också att man lär sig av alla som jobbar här i olika områden. De som jobbar ute i produktionen har väldigt lång erfarenhet och kan vägleda oss kring hantverket, och de som testar kan komma med snabb feedback på vad som är bra och vad som behöver utvecklas. Trots deras innovativa inställning till tillverkning finns det dock saker som alltid ska känneteckna en STIGA-stomme. – Det är väl just känslan när man träffar bollen. Även när vi gör riktigt snabba och styva stommar så vill vi att man ska känna bollen, och det jobbar vi mycket med i flera stadier av processen. För att säkerställa att det känns som en STIGA-stomme, säger Filip. Jobbar aktivt med både spelarnas omdömen och hård data En viktig del av STIGA:s process när man tar fram nya stommar är att testa stommarna på de som faktiskt ska spela med dem. De använder sig av en hel del spelare, och värdesätter deras feedback högt. – Om man tar CWT som exempel, den lösningen är ju ett direkt resultat av feedback vi fått från spelare. Vissa föredrar en viss balanspunkt, vissa vill kunna justera den beroende på vilken hall man spelar i… Och då tog vi fram en helt ny teknologi för att kunna lösa det. Så i det fallet handlar det kanske mer om att lyssna på marknaden än ren innovation, berättar Filip. Ibland är dock inte helt lätt för spelarna att svara på varför ett | produktutveckling | STIGA | STÄNDIGT INNOVATIVA. En stor del av företagets idé är att hela tiden våga testa nya saker, och ständigt utmana etablerade sanningar om vad ett rack ska vara.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=