PINGIS 4/2024 | 23 | PROFILER & FÖRENINGAR | andré bylund | att minska ännu mer allt eftersom nya uppdateringar av spelet genomförs och spelarna blir fler och bättre. En uppdatering som André Bylund önskar, men som än så länge inte är bekräftad av utvecklaren, är att spelet ska kunna hantera långnabbseffekt eller liknande. – I verkliga livet spelar jag med långnabb på backhand. Jag spelar ”stöt”, men jag snurrar också mellan sidorna. I spelet kan man ställa in hastighet på ett sätt så att det ska kunna efterlikna ett ”antispin”, men det blir inte samma känsla i bollen så det enklaste blir att spela offensivt. André menar också att spelet kan vara förlåtande för olika grader av korrekt pingisteknik, åtminstone på breddnivån inom spelet. Exempelvis är många tennisspelare duktiga i VR-pingis. – Även om tennisspelaren är bra, är det mindre skruv i den sporten. I VR-pingis kan det till en viss nivå fungera ändå, och man kan slå slag som knappt finns i riktigt pingis. Det kan såklart bli lite frustrerande, men det är som det är. I grunden är det ju ett spel som ska imitera en verkligen sport, och tekniken kan ju göra att det inte blir på pricken samma. Det som i slutändan gör att spelet blir väldigt intensivt och en minst lika bra träningsform som annan idrott är hur spelupplevelsen är uppbyggd. Spelarna behöver exempelvis aldrig gå och plocka upp bollar, vilket gör att generella tempot blir högt. Om man ska jämföra skillnaderna med ordinarie pingis fysiskt och mentalt? – Det är exakt likadant, åtminstone för mig. Jag blir ursvettig när jag spelar. Om det beror på att jag har dålig kondition eller om spelet är krävande, vet jag inte. Men jag blir i varje fall otroligt trött. Det beror ju på tempot i sig, och det här med att inte behöva plocka bollar mellan poäng skyndar på processen. Tempot i sig gör i nästa led att man behöver vara mentalt påkopplad hela tiden. Vikten av rekrytering och viljan att få ett svensk community I Sverige har VR-pingis ännu inte fått samma genomslag som andra länder i Europa. Visst finns det en del som spelar, men att det borde bli fler välkomnas starkt. – Jag skulle absolut vilja se att fler svenskar börjar. Jag läste på något forum för ett tag där det exempelvis skrevs kommentarer om att spelet är värdelöst och att det förstör tajming för vanlig pingis. Jag tror det är viktigt att alla får bilda sig en egen uppfattning och att man ska se det mer som ett komplement av pingisformer snarare än att det ska ersätta något, säger André. Det finns flera aspekter som gynnar VR-pingis, såsom tidsbristen i vardagslivet, lokalmöjligheter och att människor från hela världen finns tillgängliga hela tiden. – Dels tycker jag att är riktigt roligt, dels extremt viktigt att vi nu fått ett första VM arrangerat. EM spelades för första gången tidigare under 2024. Fler får förhoppningsvis upp ögonen för detta fantastiska spel. Dessutom finns den andra viktiga aspekten som också kan gynna sportens framfart, säger André. Vilken syftar du på då? – Hälsoaspekten. Att använda detta som en lättillgänglig träningssyssla. Jag läser ofta i olika ELITPINGIS TILL VR-PINGIS. Nicholas Campod använder sitt pingiskunnande och har på kort tid avancerat till topp-5 i världen. ETT PINGISRACKET? Många av toppspelarna använder sig av en racketliknande kontroll.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=