Pingis nr 4-2024

22 | PINGIS 4/2024 | andré bylund | PROFILER & FÖRENINGAR | via att ordet spred sig fort kom fler och fler spelare in i systemet, och nivån höjdes alltmer och allt snabbare, konstaterar André. Utvecklingen gick snabbast i länder som Frankrike och Tyskland, men ganska tidigt var i princip hela världen representerat i spelet. Lika delar likheter och olikheter med pingis Precis som så ofta när nya regler, spelvarianter eller sporter dyker upp blir frågorna många. Därtill är det inte ovanligt att kritik riktas med argument som ”det där är inte riktig pingis” eller ”det kommer inte att bli något”. När frågan ställs till André Bylund om hur stor communityn är idag svarar han, – Det borde handla om 20 000 personer eller mer från hela världen. Vid efterforskning visar det sig att siffran idag är mycket högre, det handlar i själva verket om fler än 150 000 personer som börjat spela VR-pingis. Det säger mycket om hur snabbt utvecklingen har gått. Vid genomgång av startfältet på VR-VM i Helsingborg hittar vi bland annat Swiss11rally, som egentligen heter Nicholas Campod och som spelat tre ordinarie VM för hemlandet Schweiz. Trots en gedigen proffskarriär räckte det bara till en bronspeng under VR-VM. Vid mästerskapet i Helsingborg kunde vi höra förra svenska landslagsspelaren Pär Gerell, fortfarande professionellt aktiv, kommentera finalspelet. – Jag är väldigt sugen på att börja träna detta och att bli riktigt bra på det. Kanske kan jag börja sikta mot att spela ett VR-VM om något år, säger Per i sändning. Hur likt är då VR-pingis och ordinarie pingis? – Som ordinarie pingisspelare upplever man såklart en skillnad. Mycket av det man kan tekniskt gör i ordinarie pingis går att applicera i VR, ur den aspekten är det väldigt likt. Den fintekniska tajmingen i bollbanan är lite annorlunda, det går lite långsammare och bollen kan bete sig lite annorlunda vilket gör att viss skruv kan vara svår att läsa ibland. Då ska vi komma ihåg att i princip all VR-pingis spelas hemifrån över nätet, vilket gör att en annan komponent blir avgörande. – Det är klart att spelet påverkas av så kallad ”refresh rate” (digital uppdateringsfrekvens), vilket kan göra att en rörelse ter sig annorlunda och då kan det vara lite klurigt att se vad som händer. Andra skillnader? – Ja, det kan handla om hur spelet reagerar på öppet och stängt racket eftersom det fortfarande finns en begränsning i hur spelet kan reagera på snabba rörelser. I ordinarie pingis använder vi mycket handledsrörelse, vilket man i spelet ibland behöver anpassa sig till för att det ska hinna med ordentligt. Det kan handla om hur man håller racket (handkontrollen), eller utför mer detaljerade slag som en flipp eller liknande. Det har ju i grunden att göra med visst ”lagg” (fördröjning) från kontrollen till headset. Det blir mer och mer tydligt under samtalet att graden av skillnad mellan ordinarie pingis och VR-pingis är lägre än man kunnat tro. Skillnaderna kommer HEADSET PÅ. Redo att spela. Den tekniska utvecklingen går framåt med stormsteg. EN VAN VR-SPELARE. Idag är André Bylund en av dem som spelat absolut flest matcher i spelet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=