Pingis nr 1-2024

PINGIS 1/2024 | 11 med till verksamhetsutvecklingen för att skapa rätt prioriteringar – vad är viktigast just nu? • Vi strävar efter att vara anpassningsbara. Vår omvärld förändras i snabb takt och även om vi inte behöver ligga i framkant så behöver vi vara vakna på förändringar och beredda att kalibrera våra digitala mål och delmål. • Vi utgår från användarna. Systemen/funktionerna vi utvecklar måste fungera och skapa trygghet såväl internt som externt – utan användarnytta kommer vi inte att uppnå våra mål. Vill du veta mer om SBTF:s digitala strategi och framtidsvisioner är du varmt välkommen att kontakta ekonomi- och verksamhetschef Emma Persson via e-post: emma@sbtf.se Digitalisering En av framtidens stora utmaningar för många verksamheter är digitalisering och hur det kan användas som hjälpmedel för att nå de mål och visioner vi sätter upp men också hur vi på bästa sätt kan utnyttja det för att skapa mervärde och öka servicegraden för våra medlemmar. Det är ett komplext arbete där många delar hänger ihop. En stor och viktig del i arbetet är att skapa framtidssäkra system för all vår administration (exempelvis tävling och serie) som använder digital teknik men lika mycket handlar det om att analysera, strukturera, kartlägga och arbeta med vår data på ett effektivt sätt med syfte att öka tillväxten, bli mer tillgängliga, nå nya målgrupper samt behålla och vårda befintliga utövare. En ökad grad av digitalisering kan också stärka graden av kunskap – att veta och inte tro är extremt viktigt för att kunna fatta rätt strategiska beslut i framtiden. Det är också av yttersta vikt att se digitalisering som ett verktyg – inte en lösning. Grundarbetet måste alltid göras. Strategiskt Mål ”SBTF använder sig av moderna digitala system och plattformar som ett naturligt stöd för att administrera och utveckla verksamheten inom organisationen.” MÅL: 2026 – Är digitala verktyg implementerade som underlättar och utvecklar arbetssätt samt stödjer beslut. DELMÅL: 2023 – Är en genomlysning och behovsanalys genomförd med syfte att effektivisera och digitalisera verksamheten. DELMÅL: 2024 – Är resultatet av genomlysning samt behovsanalysen implementerat och framtagandet av nya digitala system har påbörjats. DELMÅL: 2025 – Har SBTF god kontroll och kännedom över den data som utgör verksamheten i syfte att kunna fatta strategiskt riktiga beslut för framtiden. UTVÄRDERING: 2026 – Digitala verktyg stödjer styrning och ledning. (Källa: STRATEGISKT DOKUMENT, förbundsmöte 2023) | FRAMTIDENS PINGIS | digitalisering | Projektidéer med digitalisering i fokus: Digital tränare En utmaning på flera håll i Sverige är bristen på tränare. En annan är att vi i delar av landet har stora avstånd. Tjänsten digital tränare erbjuder ett alternativ till lösning där du som tränare fysiskt inte behöver befinna dig på samma plats som de du instruerar. Eskil Tyrberg arbetar som utbildningsansvarig på SBTF och har i ett projekt tillsammans med Anders Ylitalo, välkänd pingisprofil, och Martin Åström, i grunden ljudtekniker, men i detta fall ursprunglig idémakare till modellen med ”digital tränare”, tagit fram en ”digitaltränarväska” som, enkelt förklarat, innehåller tre kameror med stativ samt en växlare/mixer plus tillhörande programvara. Kamerorna kan placeras enligt egen önskan, översikt, närbild, från sidan – endast fantasin och behovet sätter gränser. Själva träningspasset körs därefter som ett regelrätt Teamsmöte där instruktören själv bestämmer vilken kamera som används/är aktiv. Poängen är att kunna få en översikt samt studera detaljer och kunna kommunicera och instruera spelaren/spelarna oavsett det faktum att spelare och tränare inte befinner sig på samma plats fysiskt. Det finns också ett mervärde i hållbarhetsaspekten – ett mycket stort antal resor skulle kunna undvikas tack vare detta sätt att bedriva träning. SBTF planerar även ett bredare samarbete med både det europeiska och internationella bordtennisförbundet (ETTU respektive ITTF). SBTF arbetar med att utbilda en grupp instruktörer i att instruera digitalt på distans och räknar med att lansera projektet ”Digital tränare” inom kort. Vill du veta mer kontakta Eskil Tyrberg via e-post: eskil@sbtf.se Projektidéer med digitalisering i fokus: VR-liga och mästerskap Har du hört talas om den digitala varianten av bordtennis och spelet Eleven VR? Gillar du datorspel och innovationer? Då ska du absolut kolla in Eleven VR som produceras av företaget For Fun Labs. Med hjälp av så kallade VR-glasögon kan du via virtual reality möta vem som helst från hela världen i ett spel som är mycket verklighetstroget och ger hög puls. Potentialen att öka antalet utövare ur många olika målgrupper är stor och även om det är lätt att begränsa sig till att gamingvärlden är förbehållen ungdomar kunde det inte vara mer fel. Hälsoperspektivet är minst lika viktigt eftersom det ger alla lika möjligheter att delta, även de som av olika anledningar inte kan, vill eller av annan anledning inte har möjlighet att ta sig till en fysisk bordtennishall. Självfallet finns en del instegskostnader i form av själva VR-glasögonen och spelet. SBTF undersöker nu möjligheterna att starta upp en nationell VR-pingisliga samt arrangera ett svenskt mästerskap i VR-bordtennis. Vill du läsa mer om Eleven VR, besök: https:// elevenvr.com/en/ Vill du veta mer om projektet kontakta Thomas Buza, förbundschef via e-post: thomas@sbtf.se

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=