Pingis nr 1-2024

10 | PINGIS 1/2024 extremt viktig framgångsfaktor för att kunna locka publik, skapa medialt intresse, sälja merchandise med mera. Och det är här en del av varför digitalisering är viktigt. Digitalisering är en del i en teknologisk process som har som syfte att med hjälp av digital teknik förbättra och effektivisera en verksamhet. Det är ett verktyg som innebär att vi skapar helt nya processer och aktiviteter som inte fanns – och inte kunde finnas – innan den digitala tekniken gjorde demmöjliga. Men…jobbet måste göras. ”All vår början bliver svår” En problematik är att veta var det är bäst att börja. Ofta hänger saker ihop, program och processer är sammankopplade med varandra vilket innebär att det är komplext att förändra enbart enskilda delar i en verksamhet. För SBTF har det varit, och är, ett faktum då vi har en mängd olika datamiljöer som ”blomstrar”. En del med relativt många år på nacken som på ett eller annat sätt också är sammankopplade. En mängd funktioner, program och system har också stor påverkan på många personers dagliga uppgifter i vår verksamhet. Detta innebär att förändringar självklart bör genomföras med noggrann eftertanke. Roadmap – digital strategi Ett förslag till lösning är att ta fram en så kallad digital strategi att arbeta efter och förhålla sig till. SBTF befinner sig i en lärandefas där mycket tid och resurser spenderas på att sondera terrängen i syfte att sätta framtidsstegen rätt för framtiden. Vissa förflyttningar har gjorts och kommer göras inom den närmaste tiden framåt. En av utmaningarna är också att noga följa hur Riksidrottsförbundet framöver avser arbeta med miljön i det så kallade Idrottonline. Inom SBTF har vi försökt skapa en strategi som utgår från den verklighet vi befinner oss i. • Vi samlar kompetens från flera delar av vår verksamhet som samarbetar. Digitalisering berör i stort sett samtliga delar av vår verksamhet. Det är därför viktigt att det inte enbart hamnar i ett ”stuprör”, exempelvis kommunikation, där ägandeskapet är stort kring flera digitala områden såsom webb och sociala medier. • Vi inkluderar ledningen. Digitalisering bör användas som en avgörande del av verksamhetsutvecklingen, således är en tydlig förankring hos högst beslutande organ viktig. • Vi tar in helheten. Den digitala strategin bör ta hänsyn till organisationens övergripande vision. Vi kartlägger och beslutar om vad det digitala området kan bidra | digitalisering | FRAMTIDENS PINGIS | EN VIRTUELL VÄRLD?Spela mot vem du vill i hela världen hemma i ditt vardagsrum. Det är numera verklighet tack vare Eleven VR. Projektidéer med digitalisering i fokus: Tävlingssystem Som tävlingsarrangör sköter du allt i ett webbaserat system. Inbjudan görs och sänds ut via systemet som är kopplat mot licensdatabas samt register med e-postadresser till SBTFanslutna föreningar. Betalning kan ske direkt via automatiserad fakturering. Realtidskoppling mot licenssystemet innebär att ingen som inte har giltig licens kan delta. Seedning, lottning och tävlingens genomförande sköts i ett webbaserat system som inte kräver lokal installation. Efterarbetet är smidigt och kopplat mot SBTF:s centrala rankingsystem och sker med en knapptryckning. Samtliga matcher, förutsatt att så önskas, streamas – oavsett nivå – via en app i en mobiltelefon som har analysfunktioner via artificiell intelligens (AI). Livescore och resultat sker automatiskt. Goda möjligheter finns till till intäkter via annonsering. Som individuell användare har du tillgång till resultat som ackumuleras över tid i en databas, så kallad ”head-to-head”. Framöver kommer användare även kunna se matcher som streamas live och i efterhand samt även kunna ta del av den AI-statistik som genererats i systemet (exempelvis, hur många procent av poängen vanns vid kort serve i backhand). I sann ”ChatGPT-anda” kan användaren även begära förslag på strategi för framtida match baserat på tidigare resultat. Efter spelad tävling erhåller du ett så kallat ”highlights-paket” med vinstbollarna i de matcher du vunnit samt längsta dueller vilket sker per automatik med AI som kan publiceras i sociala medier. Eventuellt går allt detta att erhålla via en slags ”prenumeration” där vissa delar är kostnadsfria och vissa andra är betaltjänster liknande andra tjänster, exempelvis Spotify eller Netflix. Tävlingssystemet är under arbete och SBTF kommer stegvis introducera det under 2024/2025. En mer utförlig och detaljeras plan för hur tävlingssystemet kommer implementeras publiceras inom kort på SBTF:s webbplats.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=