Pingis nr 03-2022

PINGIS 3/2022 | 43 | UNIK DESIGN MED STÖRRE TRÄFFYTA SOM ÄR SKÖN ATT SPELA MED | material | Det konceptuella arbetet startade med att designer Jörgen Lind- ström fick fria tyglar kreativt och innovativt med målet att ta fram något nytt. Det fanns då inget färdigt slutmål. STIGA har som en del i sina kreativa process en generös och öppen idé om att man lär sig att testa nya initiativ. Processen Målet för STIGA i framtagandet av nya produkter är att man ska kunna gå från idé till testprodukt snabbt. STIGA har därför en pro- totypverkstad som tar fram prov- exemplar som ska kunna testas i spel, Idé-prototyp-provtest. På ett tidigt stadium kom det fram en prototyp vilket skulle komma att bli Cybershape. Filip Wirström produktchef på STIGA var den första som testspelade med prototypen. Han tyckte di- rekt att den kändes väldigt spän- nande och något att gå vidare med. Upplevda fördelar i spelet men också visuella fördelar där det är uppenbart för blotta ögat att stommen är bredare i de delar där de flesta spelare vill träffa bollen, på den övre delen av racketen. Dessutom med en unik form och design. Då blev det mycket intressant för STIGA och Filip att ta detta vidare. Sagt och gjort. Men mycket återstod. Den upplevda spelkäns- lan är subjektiv men man ville från STIGA:s håll kunna påvisa faktiska fördelar. Men innan man började mäta i för stor grad lät man under stort hemlighets- makeri Jens Lundquist, före detta svenska landslagsman och numera anställd på STIGA och även ledamot i Svenska Bordten- nisförbundets styrelse, och lands- lagsmannen Jon Persson testa stommen. Vi är då framme i början av 2020 och stommen testas då i fle- ra olika hallar för att kunna skapa sig en rättvis bild på hur stom- men var att spela med. Utöver de svenska testspelarna fick även ett fåtal kinesiska och japanska spelare testa stommen. Testen föll väl ut, väldigt väl ut, och då bestämde man sig från STIGA:s håll att trycka gasen i botten. Nästa steg Med en unik form som är till för morgondagens spelare valde man att inrikta sig på proffs- marknaden och tävlingsspelarna. De startade upp arbetet för att ta fram ett racket som skulle vara gångbart för toppspelarna gällande vilket material man skulle tillverka den nya stom- men i. Kompositionen blev en blandning av trä och kolfiber, ett snabbt racket, något som ex- empelvis morgondagens spelare Truls Möregårdh skulle kunna gilla att spela med. Materialet var utvalt men för att kunna mäta spelkänsla så kan man inte bara gå på snabbheten i stommen utan där menar Filip att en stor del av spelkänslan utgörs av ljud och vibrationer. Tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) tog STIGA under våren 2020 fram en testanordning för att kontrollera ljud och vibrationer, inte bara på sina egna stommar utan även på konkurrenternas stommar. Tes- ten genomfördes under ungefär ett års tid och var klara i början av 2021. Känsla, fart och skruv Spelkänsla är enligt Filip mer än bara fart och skruv, han menar att även ljudet från stommen och hur känslan är i racketen vid bollträff, både på bladet och vid fingret man ofta har på racketen under spel, påverkar upplevelsen av en ny stomme. KTH kunde hjälpa till med att mäta upp ljud och vibrationer och på så sätt stötta STIGA i att utforma stommen så att den även skulle uppfattas som något så pass sub- jektivt som ”skön att spela med”. Testerna visade även att stom- men hade en större träffyta (11% större på den övre halvan av stommen) också fått en förstorad och uppflyttad ”sweetspot”. Filip och gänget på STIGA ansåg nu att de hade vetenskap- liga bevis för att den nya racketen var riktigt vass. Unik design, med större träffyta, större och upp- flyttad ”sweetspot” plus upplevd bättre spelkänsla gällande ljud och vibration. Från något upplevt till kvantifierat och bevisat med hjälp av en extern organisation. Under våren 2021 får STIGA:s TEXT: MAX ANSBRO, FOTO: STIGA, MAX ANSBRO, ITTF Under hösten 2019 så satt STIGA Sports utvecklingsgrupp i samtal. Samtalen handlade om hur de skulle kunna utmana sig själv och en konservativ marknad för tillverkning av stommar. En stomme ska ju alltid se ut som den har gjort, eller hur? STIGA tänkte här annorlunda och deras designer fick uppdraget att tänka fritt och helt utanför den berömda boxen. Två år senare fanns resultat Cybershape, pingisens hetaste stomme alla kategorier. Inom en nära framtid kommer väntas den sjukantiga stommen i nya varianter där målgruppen är vanliga motionsspelare. Fortsättning nästa sida

RkJQdWJsaXNoZXIy MjQ4NjU=